Wednesday 27 November 2019

2018 : Dream Come True

Assalamualaikum Everyone...

Alhamdulillah...I'm back...Rindu nak menulis...Last memblogging Oct 2017, sekarang dah penghujung 2019...Bukan takat berhabuk, berlumut, berpanau...agaknya kalau tanam buah mangga ni, berbuah dah agaknya. Haaa, nak habaq betapa lamanya dah tak update mende dalam blog ni...

2018 


Macam-macam berlaku tahun 2018 ni. Suka duka, pahit manis sampai tak dan nak update blog. Satu lagi sebab lupa pasword!tu faktor utama...hahahaha...Hermmm, nak mula tang mana dulu erk...Alhamdulillah, sebenarnya tahun 2018 ni dua impian aku jadi kenyataan. Perancangan Allah tu memang cantik sangat. 


1. RUMAHKU SYURGAKU

Benda paling best in the world yang berlaku permulaan 2018...jeng,jengg,jengggg....dah jadi impian aku sejak dulu lagi, kalau kawen nak dok umah sendiri.Berpuluh-puluh rumah dah kitorang servay start October 2017....Niat aku dari dulu lagi, kalau tinggal rumah sendiri, nak bawak mak bapak aku sekali tinggal sama. Kitorang punya kriteria rumah tu bukan untuk keselesaan kitorang berdua je tapi untuk keselesaan sapa-sapa je yang akan stay dengan kami...cari punya cari...Bila aku suka, laki aku tak suka. Bila laki aku suka, aku pulak tak suka. Kitorang nak cari rumah yang dua-dua suka gituh...hehe...Kadang-kadang, ada yang dua-dua suka,tp over dari budget pulak...kitorang punya style macam nih, kitorang tengok dulu rumah tu, pastu akan ada sesi brain storming antara kitorang laki bini...no rush, no pressure...Hampir putus asa jugak tp sabar itu indah...

Nak dijadikan cerita, penghujung Disember 2017 aku ingat lagi masa tu aku tengah attend meeting... Pastu wassap masuk dari someone , tanya masih mencari rumah untuk disewa ke tak? kebetulan masa tu memang kitorang tak jumpa lagi rumah yang betul-betul menepati citarasa & kriteria kitorang nak...so, tanpa fikir panjang aku pun cakap kitorang memang masih mencari rumah. Wassap punya wassap...Kitorang aturkan masa untuk tengok rumah pulak...Alhamdulillah, Allah tu Maha Pengasih dan Penyayang, dia dah atur baek punya untuk kitorang...Finally, kitorang jumpa jugak rumah impian kitorang...Rumah kitorang kecik je tapi besar makna untuk kitorang laki bini...Tu baru part mencari rumah...

Ni part nak pindah masuk rumah pulak...patutnya bulan Feb 2018, kitorang trip ke Bangkok, tiket semua dah beli (kitorang beli setahun yang lalu..hahahahaha), tinggal nak pergi je... Tapi disebabkan proses nak pindah rumah tu memerlukan banyak belanja, so kitorang terpaksa korbankan niat nak pergi bercuti. kitorang punya rumah unfurnished. So, korang boleh imagin la belanjanya camne nak beli itu ini? Actually, pindah rumah ni memang mengajar kitorang erti kehidupan & aku rasa mengeratkan lagi hubungan kitorang laki bini...semua benda kitorang buat sendiri...berdua...even family pun kitorang taknak susahkan...dari bersihkan rumah hingga bab mengecat pun kitorang buat sendiri..Aku suka rumah yang simple & minimal. sedap mata memandang.... Syukurlah masa kawen hari tu, kebanyakan hadiah kitorang dapat perkakas-perkakas dapur.So, memang sangat membantu la..Walaupun perjalanan mula-mulanya macam sukar, tak cukup itu ini...tapi kitorang happy dengan kehidupan kitorang. Yang penting, rumah sendiri!telebih ke,terkurang ke..takde hal...rumah sendiri....hahaha... 

yay or nay??

Journey sepanjang tu mengajar aku banyak perkara...apa-apa pun yang kita lalui dalam hidup ni...hadapilah dengan penuh kesabaran...sentiasa berjalan di atas landasan yang benar...Ye, kehidupan tak selalunya happy...ada kalanya pahit, lemau, hangit...bukan tanda Allah tak peduli tapi dia nak tengok kita punya level kesabaran...Insha Allah, nikmatnya indah kalau kita kekal sabar...Percayalah...Slowly Allah akan bantu... 


2. PENYUCIAN JIWA


Kalau tadi, rumahku syurgaku benda paling best in the world... Impian aku yang kedua ni lagi super duper best bukan in the world lagi tapi in the rest of my life....gittew...Niat tu ada, cuma tak tahu akan direalisasikan bila...?tak sangka Allah permudahkan secepat tu...Agak-agak,Apa dia? 

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-


Alhamdulillah, Allah izinkan aku menjejakkan kaki kerumah NYA...Insha Allah, doakan aku diberikan kekuatan dan kerajinan untuk tulis perkongsian pasal perjalanan penyucian jiwa aku di Mekah dan Madinah untuk entry akan datang. Insha Allah...

Tak terkata dan betapa bersyukurnya dapat menjejakkan kaki ke Tanah Suci seawal usia ni...Daripada tu aku percaya satu perkara, tak salah kalau kita memasang apa sahaja angan-angan, lagi-lagi kalau kita simpan angan-angan nak ke Tanah Suci...Rezeki Allah tu luas dan akan datang dalam pelbagai cara. Cepat atau lambat je...Banyakkan berdoa. Teruskanlah memasang angan-angan untuk sampai ke sana...Dont be afraid to dream big, because nothing is imposible 😘

Moga Allah izinkan lagi aku menjejakkan kaki ke sini banyak kali.Moga perjalanan ini bukan yang pertama dan terakhir buat aku...Ya Allah, rindunya nak menatap Kaabah depan mata...Dekat di sayang,jauh di rindu...Jemputlah lagi aku ke sana ya Allah.... Moga korang yang baca entry aku kali ni pun Allah izinkan ke sana...Aamiin...

Insha Allah kita jumpa lagi untuk next entry ok...Have a nice day...














No comments:

Post a Comment